תרפיה באומנות בקרב פגועי נפש בהוסטל אילנית


תרפיה באומנות היא כלי מוכח לטיפול במקרים רבים ובפרט כשמדובר בטיפול בפגועי נפש אשר נעשה בה שימוש תדיר במעון חוסים אילנית. פגועי נפש מתנהלים בחיי היומיום עם לא מעט קשיים רגשיים. המחלה שממנה הם סובלים מלווה פעמים רבות בסטיגמה מאוד לא נעימה ובתחושת שיפוטיות וביקורת של החברה שמקרינה בחזרה אל המתמודד ומשפיעה על הדימוי העצמי שלו, מייצרת מתחים ועוד.

ניתן להקל על תחושות אלה באמצעות יצירה והבעה עצמית דרך אמנות. מפגשי תרפיה באומנות המתקיימים המעון אילנית נעשים בסטודיו מתאים, באמצעות חומרי יצירה מסוגים שונים, בצורה של מפגש פרטני או קבוצתי. השימוש באומנות ככלי לביטוי עצמי שלא מצריך מילים, מאפשר לפגועי נפש רבים המתקשים לתווך את רגשותיהם ומחשבותיהם אל הסובבים אותם, להצליח לפרוק את תחושותיהם ולתקשר עם המטפל ואף עם שאר המשתתפים בטיפול, כאשר מדובר בטיפול קבוצתי.


.
מה נותנת תרפיה באומנות לפגועי נפש?
השימוש באומנות ככלי תרפויטי עבור פגועי נפש פועל בשני מישורים: מצד אחד, הוא מאפשר חיבור אמיתי, אותנטי וללא הפרעות בין פגוע הנפש לבין עצמו, מייצר מרחב אינטימי שבו למטופל יש את כל החופש שבעולם להשתמש בחומרי היצירה כרצונו. מצד שני, היצירה השלמה היא דרך שבה הוא חולק את העובר עליו עם שאר המשתתפים בטיפול, כלומר מייצר חיבור בינו לבין הסובבים אותו.

מחקרים שונים הראו כי תרפיה באומנות היא כלי יעיל ביותר לטיפול בפגועי נפש, שהיא מחזקת את הביטחון העצמי שלהם, משפרת את יכולות התקשורת שלהם ועוזרת להם להרגיש מובנים יותר ולכן בודדים פחות. הטיפול באומנות מרגיע חרדות, לחצים ודאגות, תורם מאוד להתקדמות תהליך ההחלמה ואפילו עשוי להפחית את מידת הצורך באישפוזים.

בסיס הטיפול נשען על הגישה האומרת שיש לחזק את הצדדים הבריאים באישיותו של פגוע הנפש, ולייצר אצלו תחושת ערך ושייכות. בטיפולים הקבוצתיים, שבהם פעמים רבות מגיבים המשתתפים אחד ליצירתו של השני, הם גם מתנסים בתקשורת פעילה עם אחרים, ומייצרים לעצמם קבוצה מגובשת ותומכת המחזקת אותם גם מול התמודדויות חיים אחרות הקורות מחוץ לה.

מפגשי תרפיה באומנות נעשים בתוך מסגרות הטיפול השונות של מוסד אילנית. בין אם במסגרת הטיפול למאושפזים בבית חולים אילנית, וגם במסגרות הדיור בתוך אילנית והן מחוצה לה במסגרת  תהליך השיקום וההשתלבות מחדש בקהילה. בכל המסגרות חוזרת ומתגלה התרפיה באומנות כמלווה נאמן ומועיל עבור פגועי הנפש, לאורך כל שלבי השיקום ואנו נותנים לה משקל סגולי מיוחד במסגרת ארגז הכלים הטיפולי של שוהי מוסד אילנית בפרדס חנה.


רוצים לראות אותנו נהנים מאמנות ופעיליות נוספות? בקרו בערוץ היוטיוב של אילנית

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פיתוח מיומנויות חיים בקרב פגועי נפש במעון חוסים אילנית פרדס חנה

מעון חוסים אילנית – מגוון פעילויות לרווחת המטופלים במתחם

שיקום תעסוקתי של פגועי נפש במוסד אילנית