פיתוח מיומנויות חיים בקרב פגועי נפש במעון חוסים אילנית פרדס חנה


בעולם הטיפול בפגועי נפש ישנה תופעה מוכרת של אשפוזים חוזרים. מדובר במטופלים המגיעים לאשפוז, עוברים טיפול ומשתחררים חזרה אל חייהם, אך לאחר תקופה מסוימת חוזרים שוב לאשפוז ונכנסים למעגל שאינו נגמר של שחרורים ואשפוזים חוזרים. במטרה להפחית את מימדי התופעה ולעצור את מחלת הנפש מלהפוך למחלה כרונית, נעשים כיום מאמצים רבים במסגרות הטיפול השונות , בין היתר בין כותלי מעון החוסים של אילנית,  להקנות לפגועי הנפש מיומנויות חיים נדרשות על מנת להקל את השתלבותם חזרה בחברה.

כאשר פגועי נפש משתחררים מן האשפוז וחוזרים אל המסגרות החברתיות הקודמות שלהם, או מסגרות נורמטיביות חדשות, הם נתקלים פעמים רבות בדחייה של החברה, בהתרחקות מהם ואפילו בנידוי שלהם ממקומות עבודה, מפגשים חברתיים ועוד. פעמים רבות מצבים אלו מובילים את פגועי הנפש למצוקה חברתית גדולה, לנסיגה משמעותית בתפקוד החברתי ולתחושות בדידות עמוקות שפעמים רבות עלולות להוביל להתדרדרות במצבם הנפשי ולחזרה לאישפוז.

פיתוח מיומנויות חיים בקרב פגועי נפש נועד ללמד את פגועי הנפש איך ליצור קשרים חברתיים ואיך לסגל לעצמם הרגלי עבודה שיעזרו להם להשתלב בקלות רבה יותר. הדבר נעשה דרך קבוצות טיפול, מועדונים תעסוקתיים מיוחדים ועוד. במוסד אילנית הלימוד נעשה בין היתר על ידי הקניית ידע מעשיו ותיאורטי ויצירת הדמיות לסיטואציות שונות בהם יכולים המטופלים לתרגל בפועל את השימוש בכלים שלמדו.

כיצד מפתחים מיומנויות חיים בקרב פגועי נפש?
הצוות שמלווה את פגועי הנפש ומאמן אותם ברכישת מיומנויות החיים הנדרשות הוא כמובן צוות מקצועי ומיומן, אשר עובר עם המטופלים את הדרך מרכישת הכלים הבסיסיים ביותר של תקשורת בין אישית ועד להתמודדות עם מצבים מורכבים. פגועי הנפש לומדים כיצד לתקשר עם הסובבים, כיצד לבחור חברים, איך לתרגם את רגשותיהם ותחושותיהם מול אחרים ועוד.

מיומנויות בסיסיות של עבודה נלמדות גם הן, החל ממורכבויות התקשורת הבין אישית במקום העבודה, דרך כללים של נתינת שירות ועד להתנהלות עם כסף. ישנן מסגרות העסקה במסגרת השהות במוסד אילנית לפגועי נפש אשר מהוות מעין תחנת מעבר שבה המטופלים יכולים להשתפשף ולצבור ניסיון רגע לפני חזרתם אל מקומות התעסוקה ה"רגילים" לגמרי.

ברוב המקרים מביעים המטופלים רצון חזק מאוד להגיע למצב שבו הם משתלבים חזרה בחברה כאדם מן המניין, ורצון זה גורם להם לשתף פעולה במסגרות השונות של פיתוח המיומנויות, לשאול, להבין ולתרגל על מנת לרכוש את כל הכלים הנחוצים להם. לאחר ההשתתפות במסגרות אלו, הסיכויים של המטופל להצליח לחזור לחיים של שגרה ולצאת ממעגל האשפוזים החוזרים עולים והסבירות להשתלבות מוצלחת גבוהה, לשמחתם ורווחתם של כל הנוגעים בדבר.


כנסו לערוץ היוטיוב של מעון חוסים אילנית וצפו בסרטונים שמדגימים את הווי החיים המיוחד במקום

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מעון חוסים אילנית – מגוון פעילויות לרווחת המטופלים במתחם

דיור בקהילה השיקומית של אילנית בדרך להחלמה נפשית