שיקום תעסוקתי של פגועי נפש במוסד אילנית

בשנים עברו  נאלצו פגועי נפש רבים להתמודד עם חיי סבל, בדידות קשה, והתייחסות מקצועית   אשפוזים בכפייה ולעתים הם אף קיבלו טיפול שאינו מתאים למצבם. גם המשפחות של פגועי הנפש התמודדו עם מצבים מורכבים והייתה חסרה להם אוזן קשבת לצרכיהם המיוחדים. לכן, כדאי לדעת כי שירות השיקום לפגועי נפש הלך והתקדם בשנים האחרונות, כיום יש שירותים מתקדמים עבור פגועי נפש בתהליכי שיקום. כך לדוגמה במוסד השיקומי "אילנית" הדיירים והמטופלים זוכים לתוכנית שירום פרטנית, ייחודית ומותאמת אישית לצרכיהם הייחודיים. השיקום כולל בין השאר תעסוקה לדיירים בתחומי אמנות, מוסיקה, בעלי חיים, יצירה, בישול, גינון ושלל תחומים נוספים.

חשיבות השיקום התעסוקתי לפגועי נפש
לשיקום התעסוקתי חשיבות רבה אצל פגועי נפש. במקביל לשיקום הרפואי המותאם באופן אישי לכל מטופל ודייר בהוסטל, התעסוקה מאפשרת לו לשפר את איכות חייו בעשרות מונים, לזכות בהערכה עצמית מחודשת, בדימוי עצמי גבוה יותר, והמטופלים והדיירים זוכים גם להערכה מחדש מהסביבה. כאמור, עד לפני כמה עשרות שנים אוכלוסייה זו, שידועה כבעלת צרכים מיוחדים, הוזנחה ולעתים גם הושפלה, אך בעזרת שיקום נכון ותעסוקה המגבירה את הביטחון העצמי והמאפשרת למשתקמים לחזור ולהשתלב בחברה, כל הצדדים זוכים.

עקרונות מנחים בשיקום תעסוקתי לפגועי נפש
בעקבות מחקרים מעמיקים ומקצועיים שנערכו בתחום השיקום של פגועי נפש התגלה כי שילובם בעבודה, תחילה ביחידות השיקום במסגרת מתאימה כמו הוסטל, ולאחר מכן בקהילה, מסייע לשיפור ניכר בעשרות מונים במצבם. כמו כן, הוכח כי מטופלים העוברים שיקום תעסוקתי יכולים לחזור ולתרום לחברה ולקהילה שבה הם חיים, ליהנות מחיים מלאי משמעותי והערכה, וגם עלויות הטיפול בפגועי נפש עשויות להצטמצם בעקבות השיקום התעסוקתי.

לכן, כדאי לדעת כי במוסד השיקומי "אילנית", מוסד פרטי הנחשב ליחידי מסוגו בישראל, מרכיבים לכל הדיירים והמטופלים תוכנית אישית כוללת המותאמת לקצב התקדמות. בנוסף על כך, בתוכנית שיקום בתעסוקה, הכלל המנחה הוא כי תעסוקה מהווה מרכיב מרכזי בחייו של כל אדם, גם אצל פגועי נפש. התעסוקה תורמת לשיפור המצב הנפשי, ומחקרים הוכיחו כי פגועי נפש ששולבו בעבודה ועברו שיקום תעסוקתי, הפגינו שיפור קליני ניכר בסימפטומים של מחלתם, ומעבר לכך הם סבלו פחות מדעות קדומות ומסטיגמות שונות.

בתוכנית השיקום התעסוקתי ניתן דגש על רכישת מקצוע ככלי להתפתחות אישית ולהשתלבות מחדש בקהילה, ולאחר מכן גם בחברה. השכלה מתאימה ורכישת מקצוע
מקנים כלים חשובים לפגועי נפש בהליכי שיקום השוהים בהוסטל או מטופלים בו, וישנה התייחסות לכל המעגלים הקשורים לשיקום ולטיפול בפגועי נפש, לרבות מטפלים, משפחה, חברה, מעסיקים וכדומה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פיתוח מיומנויות חיים בקרב פגועי נפש במעון חוסים אילנית פרדס חנה

מעון חוסים אילנית – מגוון פעילויות לרווחת המטופלים במתחם

דיור בקהילה השיקומית של אילנית בדרך להחלמה נפשית