ריפוי בעיסוק כפרקטיקה נפוצה במעוני חוסים

מעוני חוסים הם מקומות בהם לנים בעלי מוגבלויות והפרעות נפשיות שונות לצרכי שיקום. הדגש שצריך להיות הקו המנחה של מעונות אלו הוא היחס האישי, מגוון פעילויות מעצימות וחתירה מתמדת לשיקום. אחת הפרקטיקות אשר תומכות בכך בצורה הטובה ביותר היא שיטת הריפוי בעיסוק, אשר הוכחה באינספור מקרים ככזאת שמסוגלת לפתח את אישיותו של החוסה בדרך לעצמאות כמה שיותר גדולה בעתיד. במה בדיוק מדובר? להלן כל המידע

מהו ריפוי בעיסוק?

ריפוי בעיסוק הוא פרקטיקה שמטרתה לפתח מיומנויות חסרות או לשפר קיימות בהתאם לנטייה הטבעית של אותו אדם ותוך כדי לחשוף אותו למגוון רחב ביותר של גירויים ואפשרויות עיסוק. עבור כל אדם ישנם עיסוקים שאליהם הוא מתחבר במידה רבה ולעיסוקים אחרים פחות. בעוד ישנה נטייה לאדם אחד לצייר, האחר דווקא עשוי לאהוב פיסול, יצירה, תפירה וכו'. החוכמה של שיטת ריפוי זו היא למצוא את החיבור המיטבי בין האדם לסוג העיסוק האהוב עליו ושבו הוא מוצלח ביותר. ברגע שמוצאים את אותה התאמה ניתן להפיק מהשיטה יתרונות רבים שקשה להשיג בשיטות ריפוי אחרות. השיטה הוכחה כתורמת רבות ליכולות הלמידה של המטופלים, יכולות התכנון והחשיבה שלהם, הכישורים החברתיים שלהם ועוד. כתוצאה מכך נוצרת העצמה אישית שקשה מאוד להשיג דרך פעילות אחרת. הפעילות מבוצעת ביחידים או בקבוצות והיא מותאמת לבעלי המוגבלות באופן מלא בהתאם ליכולותיהם. יש לציין כי ריפוי בעיסוק הוא מקצוע אקדמי והטיפולים עצמם חייבים להיות מועברים רק ע"י בוגרי תואר ראשון בתחום שלהם תעודת הסמכה מטעם משרד הבריאות.

פרקטיקה נפוצה במעוני חוסים

ריפוי בעיסוק הוא פרקטיקה טיפולית שקל מאוד ליישום ומעוני חסים רבים משתמשים בה. ככל שהמעון מתקדם ומקצועי יותר, כך חדר הטיפולים "גמיש" בהתאם ומציע שלל רחב מאוד של פעילויות לבחירה וזאת על מנת שהסיכוי שהחוסה יתחבר לפעילויות מסוימות יגדל. ברגע שמזוהה חיבור שכזה, מושם הדגש על שכלול המיומנויות, נוצרת העצמה אישית ועלייה בביטחון העצמי וכתוצאה מכך גם דו השיח בין המטופל למטפל ולשאר חברי הקבוצה משתפר. זוהי הכנה יוצאת דופן ורבת חשיבות בדרך להשגת עצמאות כמה שיותר גדולה בחיים העתידיים שמחוץ למעון החוסים. אין זה פלא אם כן כי לאחר תהליכים מוצלחים של ריפוי בעיסוק מסוגלים המטופלים, אובייקטיבית וסובייקטיבית כאחד, לצאת לעבודה במפעלים מוגנים ולאחר מכן אף במקומות תעסוקה אחרים וחופשיים יותר ובסופו של דבר לחזור לחיים רגילים כמעט לגמרי.

בסופו של דבר פרקטיקת הריפוי בעיסוק, באמצעות כלים פשוטים למדי, מסוגלת להקנות לחוסים את היכולת להשיג מטרה לחייהם, לשפר את תדמיתם וביטחונם העצמי ולהביא לשיקום מלא בהתאם ליכולותיהם הספציפיות. סיפורי ההצלחה רבים ותלויים רבות במעון החוסים הנבחר, איכות המתקנים, מקצועיות המרפא בעיסוק וניסיונו בעבודה עם מגוון רחב של חוסים על שלל בעיותיהם הפשוטות והמורכבות גם יחד.

מוסד שיקומי אילנית ריפוי בעיסוק










תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מעון חוסים אילנית – מגוון פעילויות לרווחת המטופלים במתחם

פיתוח מיומנויות חיים בקרב פגועי נפש במעון חוסים אילנית פרדס חנה

דיור בקהילה השיקומית של אילנית בדרך להחלמה נפשית